یادداشت | اسرائیل زاییده دول استعماری شرق و غرب بود، برای استثمار و نابودی و تقسیم جهان اسلام

 

یکی از محورهای مهم اندیشه امام خمینی و مقام معظم رهبری در مورد دشمن­شناسی است. در این عرصه معرفی ابعاد و مشخصه­های رژیم جعلی صهیونیست و تداوم آرمان فلسطین یکی از مهم­ترین محورهای اندیشه و عمل سیاسی رهبران انقلاب است. طبیعی است که حوزه انقلابی باید در این مسیر قدم بردارد و رسالت تبلیغی خود را نیز در راستای اصول انقلاب در این مورد اجرا کند.

کلام ولایت | اگر روحانیت نبود، انقلاب پیروز نمی‌شد

 

 

رهبر معظم انقلاب با برشمردن اهمیت جایگاه روحانیت، می‌فرمایند: بنده از قبل از انقلاب در محافل روشنفکری بوده‌ام، با گروه‌های سیاسی ارتباط نزدیک داشته‌ام، همه آنها را هم می‌شناختم، این را من از روی اعتقاد و با استدلال می‌گویم: اگر جامعه روحانیت نبود، این انقلاب پیروز نمی‌شد، روشنفکران سیاسی ما که بعضیشان هم آدم‌های خوبی بودند، توانائی‌اش را نداشتند، در بین مردم نفوذ نداشتند، نمی‌توانستند بر دل‌های مردم حکومت کنند.

گزارش ویژه | حوزه‌های علمیه باید در خدمت انقلاب باشند

 آیا بین سبک زندگی و نوع حضور و بروز اجتماعی عالمان دینی در شرایط تحقق حاکمیت دینی و غیرآن تفاوت‌هایی وجود دارد؟ آیا موقعیت حاکمیت دینی اقتضائات و وظایف تازه‌ای را بر دوش این طیف از نخبگان جامعه می‌گذارد؟ با پیدایش انقلاب اسلامی شرایط تازه‌ای از حیات دینی برای دین، عالمان، دین‌مداران و جوامع معنویت‌گرا به‌وجود آمد. شرایطی که تا پیش از آن تجربه مشابهی برای آن نداشتیم. جامعه پس از انقلاب، نیازمندی‌ها و مراقبت‌های ویژه‌ای را طلب می‌کند که اگر به سرعت و دقت رعایت نشود، دیر یا زود عوارض جانبی و بیماری‌های مزمن او را از پای درخواهد آورد.

یادداشت | دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت

 

حوزه‌های علمیه بایستی از سیاست هرگز دور نمانند. یکی از مهمترین دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه‌های علمیه، وابستگی نظام جمهوری اسلامی به روحانیت و علمای دین است.

حوزه شناسی | بررسی سه جریان عرفانی و معنویت‌گرا در حوزه اصفهان

 

 

کمی پس از صفویه، جریان عرفانی جدیدی در بین برخی حکما و عرفای شیعه به وجود آمد، نقش آقا محمد بیدآبادی (۱۱۹۸) در این جریان بسیار پررنگ است او که عرفان ناب را در مکتب فقیهان عارفی مانند مجلسی اول و شیخ بهایی آموخته بود، به جای حکم به اتحاد تصوف و تشیع، عرفان را بر مبنای باورها و روایات شیعی بنا کرد.

شخصیت‌شناسی | غرور و عدم تزکیه نفس، عامل اصلی انحراف مهدی هاشمی

 

سید مهدی هاشمی ضمن اعتراف به غرور و عدم تزکیه و تهذیب نفس خود، می‌گوید: متأسفانه غرور نفسانی مرا از عَرضه کردن خویش بر اساتید اخلاق و شخصیت‌های مورد قبول خودم بازداشت و رُسوبات چنان رشد کرد که زیر پوشش همان فعالیت‌های به ظاهر اسلامی و اِبرام گناهان بزرگتر و اشتباهات سنگین‌تری انداخت و بلغ ما بلغ!

گفت‌وگو | رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی می کند

 

 

جریان های موجود در حوزه علمیه را می‌توان به سه جریان متجمد، متجدد و مجدد، تقسیم کرد. جریان متجمد، جریانی است که دنباله روی سلف بوده و از میراث سلف، تجاوز نمی کند. جریان های متجدد، مروج و دنباله روی نظامات و فرآورده های غربی و مدرنیته هستند. جریان مجدد هم به جریان فکری اطلاق می شود که تحول و پیشرفت رو به جلو را بر اساس آموزه های اصیل دینی دنبال می کند.

گفت‌وگو | جریان‌های مخالف عرفان در حوزه

 

عرفان یک دانش و قابل نقد است. باید به موضوع عرفان به عنوان یک نظریه و دانشی که ممکن است مصادیق درست و مصادیق نادرست داشته باشد، نگاه علمی داشته باشیم. جریان‌هایی در حوزه علمیه قم و حوزه علمیه مشهد هستند که در نقد بزرگان و شخصیت‌های علمی و دینی تندروی می‌کنند تا جایی‌که به یک مرجع تقلید هم رحم نمی‌کنند و حکم تکفیر برایش صادر می‌کنند.

کلام ولایت | از روحانی و اهل محراب می‌‏ترسند؛ برای اینکه مروج اسلام است، چون از اسلام می‏‌ترسند

 

«اسلام را به مردم معرفى کنید تا نسل جوان تصور نکند که آخوندها در گوشه‌ی نجف یا قم دارند احکام حیض و نفاس می‌خوانند و کارى به سیاست ندارند. اینکه می‌گویند باید دیانت از سیاست جدا باشد و علماى اسلام در امور اجتماعى و سیاسى دخالت نکنند را استعمارگران گفته و شایع کرده‌‏اند. مگر زمان پیغمبر اکرم (ص) سیاست از دیانت جدا بود؟ مگر در آن دوره عده‌‏اى روحانى بودند و عده‌ی دیگر سیاست‌مدار و زمامدار؟»

پرونده ویژه | دانشگاه مفید از زمان شکل‌گیری مجمع روحانیون دچار انحراف شد

اردوهای جهادی در سال‌های 72 و 73 از مدرسه مفیدیه تهران شروع شد و من با آن‌ها همکاری داشتم؛ اصل، اساس و شاکله یعنی نیت آن‌ها خیر بود، بعد از آن به مسائل سیاسی کشیده شد و دچار گرایش‌های خاص شدند؛ اما اکنون گرایش شدید دارند و انحراف جدی و سخت پیدا کرده‌اند، تا آنجا که می‌توانند ضربه بزنند؛ سکولار بودنشان پذیرفته شده است؛