یادداشت| ویژگی‌های شهید مدرس در عرصه سیاست

شهید مدرس سیاستمداری ضد استبداد و ضد استعمار بود و به خوبی می‌دانست که ریشه استبداد پهلوی به استعمار خارجی برمی‌گردد. ایشان با شجاعت در مقابل هر دو مقوله ایستاد.

پایگاه جریان شناسی اسباط؛ «دکتر موسی حقانی»، رئیس موسسه مطالعات تاریخ معاصر در یادداشتی به بررسی شخصیت شهید مدرس به مناسبت روز مجلس پرداخت که در ادامه متن آن را ملاحظه می‌کنید؛

علت نامگذاری شهادت شهید مدرس به روز مجلس فعالیت‌های ایشان در مجلس و تحولات سیاسی تاریخ معاصر ایران است. شهید مدرس سیاستمداری ضد استبداد و ضد استعمار بود. برخی از رجال سیاسی، موضع ضد استبدادی داشتند ولی نسبت به استعمار روی خوش نشان می‌دادند یا مرعوب آن‌ها بودند، اما شهید مدرس ضد استبداد و استعمار بود و به خوبی می‌دانست که ریشه استبداد پهلوی به استعمار خارجی برمی‌گردد. ایشان با شجاعت در مقابل هر دو مقوله ایستاد.

در آن مقطع، حزب دموکرات که بعضاً افراد مذهبی در آن وجود داشتند به دنبال جدایی دین از سیاست بودند. شهید مدرس در حیات سیاسی خودش سیاست را عین دیانت می‌دانست و تفکیکی بین این دو قائل نبود.

شهید مدرس سیاستمداری شجاع در کلام و عمل بود. کسانی که در آن مقطع وارد عرصه سیاست می‌شدند با مشکلاتی روبه‌رو بودند. استعمار انگلیس و دیکتاتوری رضاخان بر کشور ما حاکم بود و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی جرأت مقابله با استعمار، عوامل داخلی و در رأس آن‌ها رضاخان را نداشتند، اما شهید مدرس با سخنرانی‌های قوی خودش چهره استعمار و استبداد داخلی را افشا کرد و در عمل هم پروایی از درگیری با عوامل استعمار نداشت.

نمونه بارز آن، درگیری شهید مدرس با رضاخان بود که منجر به دست به یقه شدن رضاخان با شهید مدرس شد و در واقعه جمهوری‌خواهی موجب سیلی خوردن شهید مدرس از سوی عوامل رضاخان گردید. دستگیری و تبعید و در نهایت ترور و شهادت مظلومانه ایشان هم به همین علت بود. تمام این مسائل بیانگر شجاعت این سیاستمدار است. اغلب سیاستمداران ایرانی بعد از شکست‌های پیاپی علیه روسیه و جنگ‌های هرات مرعوب بیگانه شده بودند و در این مقطع زمانی با شخصیتی مواجه هستیم که هیچ ترسی از بیگانه و عوامل آن در دل نداشت.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی