-
دوشنبه, ۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۰۸:۳۱ ب.ظ
روشنفکران غربگرای ایرانی، از آنجا که توان گرفتن اعتقادات دینی از مردم ایران را نداشتند و باورهای عمیق تودههای مردم و روحانیت بیدار شیعه، مانع کار آنها بود، به طرح «اصلاح دین» به جای «احیای دین» روی آوردند و همان نسخه پروتستانگرایی در دنیای مسیحی غرب را برای دنیای اسلام توصیه و تجویز کردند و از پروتستانتیزم اسلامی سخن گفتند.
مبانی فکری جریان التقاطی در این دوره
از آنجا که جریانهای التقاطی از ترکیب چند مکتب پدید آمدهاند، شاید بهتر باشد که به جای عنوان مبانی فکری از مکاتب فکری سخن بگوییم. چنانکه پیشتر نیز بیان کردیم، از ابتدای حاکمیت قاجاریه تا انقلاب مشروطه، جریان التقاطی در قالب ترکیب اسلام و اومانیسم تکوین مییابد و افرادی چون میرزا صالح شیرازی، میرزا فتحعلی آخوندزاده و به ویژه میرزا ملکمخان، زمینهسازان و مروجان این نوع التقاط هستند و تشکیلاتی که به صورت مخفی این نوع التقاط را گسترش میدهد، همان تشکیلات فراماسونری و با عنوان فراموشخانه است.
بنابراین، برای درک مبانی یا مکاتب فکری آنان، لازم است مبانی فکری فراماسونری -یعنی سازمان مخفی مروج التقاط و شرک- و اصول اندیشه این افراد را بررسی کنیم. با نگاهی به اندیشههایی که زمینهسازان التقاط در این عصر طراحی کردند و آموزههای فراماسونری مبانی زیر درخور توجه است:
اصلاح دین یا پروتستانتیسم اسلامی
این اصول در اندیشه بانیان و زمینهسازان التقاط در عصر قاجار، تحت تأثیر تحولات اروپا صورت گرفته است. آنها به دلیل حضور در غرب و آشنایی با افکار غربی، عامل پیشرفت جوامع غربی را در مکتب انسانگرایی و پروتستانتیسم میدانستند؛ ازاینرو همان نسخه غربی را برای جامعه ایران توصیه میکردند.
با اقدامات خلاف مسیحیتِ اصیل و خودسرانه رهبران کلیسا، انحرافات گسترده حاکم بر مسیحیت و ورود خرافات به همراه تضاد بین ایمان و عقل و علم و دین از سوی دیگر و همچنین استبداد کلیسا و امپراتوری مسیحی و استثمار تودهها توسط فئودالها و نظام فئودالیزم که کلیسا از آنها حمایت میکرد، جنبشی در اروپا با عنوان اصلاح دین یا «رفرماسیون» به وجود آمد.
رهبری این جنبش را برخی کشیشان و متخصصان الهیات مسیحی همچون مارتین لوتر آلمانی و جان کالون فرانسوی بر عهده داشتند. نتیجه اقدامات آنها پیدایش فرقه جدیدی در مسیحیت به نام پروتستان بود.
پروتستانتیزم با حذف واسطه خدا با انسان یعنی حذف روحانیت مسیحی و تأکید بر آزادیهای فردی و فردگرایی و همچنین تساهل و تسامح و نفی رهبانیت مسیحی با تأکید بر کار و تلاش به عنوان عبادت و تأیید ثروتاندوزی و انباشت ثروت، عاملی برای پیشرفت جوامع غربی به شمار آمد.
روشنفکران غربگرای ایرانی، اسلام را عامل عقبماندگی ایران و حاکمیت اسلام را نتیجه حمله عربها و سلطه فرهنگ عربی بر ایران میدانستند که به زعم آنان امپراتوری ساسانی را شکست داده بود.
آنها بدون توجه به عوامل داخلی شکست ساسانیان و به پیام جهانی، فرا زمانی، فرا مکانی و فرا قومی اسلام و همچنین بدون بررسی دقیق تفاوتهای اسلام با مسیحیت انحرافی، نسخه واحدی را برای رفع مشکلات جامعه ایران تجویز میکردند.
آنان اگر توان داشتند، به مبارزه صریح با اسلام و دین بر میخاستند؛ چنانکه برخی مانند آخوندزاده مطالبی در این زمینه دارند، اما از آنجا که توان گرفتن اعتقادات دینی از مردم ایران را نداشتند و باورهای عمیق تودههای مردم و روحانیت بیدار شیعه، مانع کار آنها بود، به طرح «اصلاح دین» به جای «احیای دین» روی آوردند و همان نسخه پروتستانگرایی در دنیای مسیحی غرب را برای دنیای اسلام توصیه و تجویز کردند و از پروتستانتیزم اسلامی سخن گفتند.
نتیجه سخن آنها یعنی پذیرش مکتبی مرکب از اومانیسم (اصالت انسان) به همراه اسلام است؛ مکتبی التقاطی که محتوای آن اومانیسم، و شکل و صورت آن اسلام است.
اصالت انسان با اومانیسم
اصالت انسان در اندیشه التقاطیون عصر قاجار، با تعابیری همچون توسل به «جوهر ذاتی آدمی»، آدمیت و نشئه آزادیت و حقوق انسانیت و مانند آنها یاد شده است. ارتجاع اروپا پس از رنسانس به مکتب اصالت انسانی یونان و روم باستان و رساندن انسان به جایگاه خدایی از سویی و پیشرفتهای مادی غرب از سوی دیگر، برخی روشنفکران ایرانی را به این نتیجه رسانده بود که عامل پیشرفت غرب علاوه بر پروتستانتیزم، مکتب اصالت انسان یا همان اومانیسم است.
از این رو، باتوجه به برخی شباهتها در مفاهیم مربوط به جایگاه انسان در اسلام و اومانیسم، کوشیدند تا همان اومانیسم غربی را در لفافه دین ترویج و تبلیغ کنند، تا شاید به تعبیر خود ، ایران را از عقبماندگی نجات دهند. تأکید بر اصالت عقل یا ساینتیسم و همچنین اصل «پیشرفت یا ترقی » و به تعبیر برخی «پروقره» و نیز تولرانس، ذیل همین اصالت انسان یا اومانیسم که در واقع خود یک مکتب است، توسط التقاطگرایان عصر قاجار صورت میگیرد.
ادامه دارد...
منبع: جریانشناسی تفکر التقاطی در ایران معاصر- آیت مظفری