شخصیت‌شنایی | گروه فرقان محصول جلسات تفسیر آقای موسوی خوئینی­‌ها بود

 

آقای مطهری معتقد بود که او [موسوی خوئینی‌ها] مارکسیست شده است.» تا آنجا که علامه مطهری در یکی از جلسات خصوصی، به روحانیون انقلابی حاضر خطاب می­‌کند: «خبر دارید موسوی خوئینی­‌ها مارکسیست شده؟!... [موسوی خوئینی­‌ها] می‌­گفت آقای مطهری و آقای مفتح که تدریس در دانشگاه را پذیرفته­‌اند، با حکومت سازش کرده‌اند و تبدیل به ترمز انقلاب شده­‌اند.

 

بررسی شخصیت محمد موسوی خویینی‌ها | بخش دوم

حدادعادل درباره گرایش­‌های فکری موسوی خوئینی­‌ها می­‌گوید: «موسوی خوئینی­‌ها در مسجد جوزستان، برای خودش جریانی شده بود و سخنرانی­‌هایی با این گرایش [مارکسیسم] می­‌کرد.» «اکبر گودرزی»، رهبر گروهک فرقان و کسی که به گروه ترور، دستور ترور آیت‌­الله علامه مطهری را داد، در همین جلسات دیده‌ ­شده است. حتی گفته می­‌شود:

«[موسوی خوئینی­‌ها] در یکی از منبرهایش، درحالی که گودرزی و یکی دیگر از اعضای اصلی گروه فرقان به شدّت مجذوب و محو سخنان او شده بودند، آیه «و یصدون عن سبیل الله» را بر استاد مطهری تطبیق می‌­کرد و مدعی می­‌شد که وی با رژیم همکاری می­‌کند.» هاشم صباغیان نیز بر این باور است که: «[در همان دوره] متوجه شدم که [گروه فرقان] از محصولات جلسه تفسیر آقای موسوی خوئینی­‌ها هستند.»

 

خبر دارید موسوی خوئینی‌­ها مارکسیست شده؟

حجت ­الاسلام والمسلمین شجونی تصریح می­‌کند: «آقای مطهری معتقد بود که او [موسوی خوئینی‌ها] مارکسیست شده است.» تا آنجا که علامه مطهری در یکی از جلسات خصوصی، به روحانیون انقلابی حاضر خطاب می‌­کند:

 «خبر دارید موسوی خوئینی­‌ها مارکسیسست شده؟!... [موسوی خوئینی­‌ها] می­‌گفت آقای مطهری و آقای مفتح که تدریس در دانشگاه را پذیرفته‌اند، با حکومت سازش کرده‌­اند و تبدیل به ترمز انقلاب شده‌­اند.»

حمیدرضا ترقی عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی درباره نقش موسوی خوئینی‌­ها در فتنه‌­های ادوار انقلاب می­‌گوید:

 

«ترور شهید مطهری به دست گودرزی یکی از عناصر گروه فرقان نشان می­‌دهد که موسوی خوئینی‌­ها همیشه در قامت یک عنصر پشت پرده در صدد ایجاد کودتا و یا آشوب در جامعه اسلامی ایران بوده است.»

 

ناطق نوری در این باره می­‌گوید: «من بعدها در دادگاه فرقان، از یکی از این­ها سؤال کردم که شما از کجا به اینجا رسیدید؟ او گفت: ما اول تفسیر پرتوی از قرآن را خواندیم. بعد دیدیم یک کسی روشنفکرتر از او تفسیر می­‌گوید و رفتیم به مسجد جوزستان در خیابان نیاوران قدیم! بعد دیدیم یکی انقلابی­‌تر از همه این­ها آمده و روشنفکرتر از همه این­هاست و او اکبر گودرزی است!»

 

تسخیر سفارت: اولین فعالیت عملی

یکی از حوادث بسیار مهم و پر ابهام دهه اول انقلاب، حادثه تسخیر لانه جاسوسی است. بعد از اینکه پیشنهاد تسخیر سفارت در انجمن اسلامی اجماع عمومی پیدا نمی­‌کند، گروه طرفدار تسخیر سفارت تصمیم می­‌گیرند به ­تنهایی این کار را انجام دهند و با حذف و چشم‌­پوشی از سایر گزینه‌­هایی که از طرف امام برای مشورت به دانشجویان معرفی شده بود نزد استاد تفسیر سابق خود می‌­روند و وی نیز بدون در میان گذاشتن این موضوع با امام و حتی با علم به اینکه امام با این امر مخالف هستند پیشنهاد دانشجویان را می‌­پذیرد.

جایگاه او در این حادثه به گونه­‌ای بود که «مهدی بازرگان» رییس دولت موقت درباره­‌اش گفته بود: «یگانه شخصیت واسط و مؤثر و شاید وارد ­و محرک از روز اول آقای خوئینی­‌ها بود» ...

 

منبع: بازگشت از نیمه راه / علی الفت‌پور

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی