گفت‌وگو| جریان‌شناسی سیدکمال حیدری

سید کمال حیدری به زعم خودش می‌خواهد همان کاری که مارتین لوتر در مسیحیت کرد را در اسلام انجام دهد در حالی که بین اسلام و مسیحیت زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. خرافات، وارد دین اسلام نشده که نیازمند اصلاح دینی باشیم.

پایگاه جریان شناسی اسباط؛ سید کمال حیدری از روحانیون عراقیست که تحصیلات خود را در حوزه کربلا و نجف گذرانده و اکنون مقیم قم است. وی طی ماه‌های اخیر با علنی ساختن نظرات شاذ خود و بیان نسبت‌های ناروا به مرجعیت شیعه، زمینه سوء برداشت دشمنان شیعه، مرجعیت و روحانیت را فراهم آورده است.

نظرات خلاف واقع وی که سبب تحقیر و توهین به مذهب شیعه شده، واکنش‌های مرجعیت، علما و روحانیون را برانگیخته است تا جایی که جامعه مدرسین با صدور بیانیه‌ای، نسبت به سخنان نادرست سیدکمال واکنش نشان داده است.

پایگاه جریان شناسی اسباط، در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی اسکندری، استاد، نویسنده و مؤلف حوزوی، جریان شناسی نسبت به سید کمال حیدری انجام داد که در ادامه متن آن را ملاحظه می‌کنید؛

 

اسباط: مقداری درباره شخصیت سید کمال حیدری و دلایل شهرت او بفرمایید.

سید کمال حیدری در سال 1376 هجری قمری در کربلا به دنیا آمد. او در حوزه نجف به فراگیری علوم اسلامی پرداخت و بعد از مدتی به قم آمد. در این شهر، به تدریس فقه و فلسفه مشغول بود. بعضی از فعالیت‌های ایشان سبب شهرت ایشان در جامعه اسلامی شد:

ایشان حدود 10 سال در شبکه الکوثر کارشناس برنامه «مطارحات فی العقیدة» و «الاطروحة المهدویة» شد. در این برنامه‌ها، راجع به اهل سنت و انتقادهایی که به شیعه داشتند صحبت می‌کرد. کتاب‌هایی از اهل سنت را می‌آورد در ابتدا جلد کتاب را به دوربین نشان می‌‌داد و بعد مطلب را مقابل دوربین می‌گرفت و عقاید اهل عامه را نقد می‌کرد. این برنامه‌ها در جهان تشیع مخاطبین بسیاری پیدا کرد. علت اصلی شهرت سید کمال این دو برنامه بود.

علاوه بر آن، ترجمه آثارشان در داخل کشور باعث مطرح شدن ایشان در محافل علمی شد. دانشگاه امام صادق(علیه‌السلام) شش عنوان از آثار ایشان را ترجمه و منتشر کرد. عامل سوم در شهرت ایشان، نرم‌افزار آثارش بود که توسط مرکز کامپیوتری علوم اسلامی نور طراحی و منتشر شد. این سه عامل به مشهور شدن ایشان در جامعه اسلامی کمک کرد.

 

اسباط: عقاید و افکار سید کمال حیدری برگرفته از افکار کدام گروه‌ها است؟

سید کمال حیدری در برنامه‌ای اعلام کرد که بسیاری از میراث روایی شیعه از طریق کعب‌ الاحبارها، نصرانی‌ها، مجوسی‌ها و یهودی‌ها رسیده است. این ادعای بزرگ، کذب به تمام معنا بود و در حقیقت ایشان متمایل به جریان قرآن‌گرایان،(یا قرآن‌یون یا قرآن‌بسندگان) شد.

البته او می‌گوید جزو این گروه نیستم و این ادعا را رد می‌کند، اما کسی که روایات شیعه را زیر سؤال ببرد و روایات را بی‌ارزش جلوه دهد در عملْ چنین افکاری دارد. همچنین گفته‌های او باعث می‌شود که بعضی از سایت‌های ضد شیعه، وهابی، سلفی و تندرو کار ایشان را انتفاضه‌ای علیه مذهب شیعه بنامند.

بسیاری از بزرگان و علمای شیعه به ایشان تذکر دادند و صحبت‌هایی در نقد ایشان داشتند، اما ایشان از این قضیه دست بر نداشت و روزبه‌روز در فکر خود فرو رفت به طوری که کتابی به قلم یکی از شاگردانش با نام موروث الروائی بین النشأة و التأثیر نوشت.

سید کمال حیدری بر این تفکر اصرار دارد و اصلاح فکر دینی را بدین شکل می‌داند. او به زعم خودش همان کاری که مارتین لوتر در مسیحیت کرد، ایشان می‌خواهد در اسلام انجام دهد در حالی که بین اسلام و مسیحیت زمین تا آسمان تفاوت وجود دارد. خرافات، وارد دین اسلام نشده که نیازمند اصلاح دینی باشیم.

از آن طرف، بعضی از طلاب جوان که دارای سایت، وبلاگ، کانال و... هستند ایشان را به عنوان مارتین لوتر شیعه معرفی کردند. این مسائل دست به دست هم داد تا او خیال کند برای خودش جایگاهی پیدا کرده و بیش از پیش در باتلاقی که درست کرده فرو رود.

سید کمال حیدری در سال‌های اخیر به مسائلی می‌پردازد که ضرورت و اهمیت خاصی ندارند اما می‌تواند دستاویزی برای دشمنان شیعه شود. در این روزگار، سایت‌های تندرو ضد شیعه مثلاً سایت فیصل نور بخشی به نام صوتیات و مرئیات عن الشیعة دارند در آنجا، پنجره‌ای با نام البیت الشیعی ینهدم من الداخل(وشهد شاهد من أهلها) وجود دارد که در آن نوشته شده "خانه شیعه از درون ویران است" و شاهد بر آن را چند فیلم کوتاه قرار داده‌اند که در بین آن‌ها کلیپ‌های سید کمال حیدری است. این کلیپ‌ها به دلیل عدم توجه ایشان به بعضی از مسائل است. مطرح کردن مسائل بدون توجه به تأثیرات آن باعث انتشار کلیپ‌ او در سایت‌های وهابی می‌شود.

 

اسباط: نظر شما درباره سخنان سید کمال مبنی بر این‌که «علمای شیعه همه را تکفیر می‌کنند» چیست؟

ایشان در مصاحبه‌ای با یکی از شبکه‌های عراقی درباره گروه‌های تکفیری صحبت می‌کرد. او بدون توجه به مفاد قول و شرایط زمانی صاحب جواهر، نقل قولی را از ایشان ذکر کرد. او در این مصاحبه گفت که ریشه تکفیر به فقهای شیعه و از جمله صاحب جواهر برمی‌گردد که اهل سنت را کافر می‌دانند.

غافل از اینکه صاحب جواهر در آنجا راجع به ناصبی‌ها صحبت می‌کند و راجع به اهل سنت صحبت نمی‌کند. ایشان از این مسئله غفلت کرده که نوشتن کتاب جواهر از سال 1226 هجری قمری تا سال 1256 ادامه پیدا کرده است.

در سال‌های 1216، 1220، 1122 و ... وهابیت به عتبات عالیات حمله کردند و در یکی از حمله‌هایشان که در کتاب‌های خودشان هم آمده 25000 نفر را کشتند و اموال آن‌ها را به غنیمت گرفتند و در منزلی به نام ابیض جمع شدند و خمس مال را به امیر صعودی دادند و بقیه آن را بین مقاتلین تقسیم کردند یعنی کاری که با اموال مشرکین و کفار صورت می‌گیرد را با شیعه کردند. در حقیقت، آن‌ها شیعه را جزو کفار به حساب آوردند.

در این شرایط، چندین بار وهابیت به عتبات عالیات حمله کرده و شیعیان را قتل عام می‌کند. در آن روزگار فرق بین وهابیت و اهل سنت روشن نبود. در این شرایط، حکم تکفیر مرحوم صاحب جواهر به ناصبی‌هاست و شامل اهل سنت نمی‌شود.

هیچ‌ کدام از فقهای شیعه در تاریخ تشیع، قتل اهل سنت را جایز نمی‌دانند. حتی یک مورد در تاریخ تشیع وجود ندارد. فتاوای به تکفیر اهل عامه با توجه به شرایط زمان بوده یا مقصود فقها از تکفیر نه تکفیر فقهی بلکه تکفیر کلامی بوده است. فقهای شیعی، اهل عامه را کافر نمی‌داند. اهل سنت مسلمان هستند و ازدواج و معامله و نمازخواندن با آن‌ها جایز است.

حتی در روایات ما سفارش شده که به تشییع جنازه و عیادت اهل عامه بروید. کدام فقیه شیعی دستور قتل اهل سنت را داده است. بی‌انصافی است که به فقیه بزرگی همچون صاحب جواهر نسبت دروغ داده شود، بدون اینکه به شرایط آن زمان ‌توجه شود.

مؤلف کتاب النکت الاعتقادیة مشخص نیست. بعضی آن را به شیخ مفید نسبت داده‌اند ولی شیخ مفید نام این کتاب را در میان آثارش ذکر نکرده است. فهرست‌نویسانِ آن زمان نیز همچون مرحوم نجاشی چنین کتابی را برای شیخ مفید ذکر نکرده‌اند. بعدها، فهرست‌نویسانی همچون مرحوم حاج‌آقا بزرگ نسبت این کتاب به شیخ مفید را رد کردند.

سید کمال حیدری، با اتکا به این کتاب می‌گوید که شیخ مفید نسبت به شیخ صدوق جفا و توهین کرده است و نتیجه‌گیری می‌کند که اگر شیخ مفید دروغ گفته باشد انسان درستی نیست و اگر راست گفته شیخ صدوق صالح نیست. نتیجه این حرف‌های سید کمال کلیپ‌هایی در سایت‌های وهابی می‌شود. ایشان توجهی به نتیجه سخنانش ندارد.

 

اسباط: تأثیرات سخنان سید کمال بر جامعه چیست؟

در جلسه 124، از مباحثی که تحت عنوان فقه المرأه به صورت صوتی در سایت او منتشر شده ولی چاپ نشده می‌گوید: نامه‌های مختلفی به من رسیده که به من می‌گویند سیدنا این مباحثی که در فقه زن و غیر زن مطرح می‌کنید باعث شده بعضی از مسلمانان در عقاید خودشان شک کنند و موجب شده بعضی از زن‌ها بی‌حجاب شوند. او مسائل مختلفی را بیان می‌کند و در پایان، صحبت‌های خودش را این چنین توجیه می‌کند که این مسائل تخصصی است و در درس‌های خارج مطرح می‌شود و گوش کردن آن‌ها برای همه جایز نیست.

اگر نظر شما چنین است چرا این مباحث تخصصی را به جای اینکه در محافل تخصصی مطرح کنید در سایتتان قرار می‌‌دهید. این کارها نشان می‌دهد که ایشان می‌داند که مطالب او تأثیرات منفی روی بعضی از مسلمانان گذاشته است، اما بر عقاید خودش سماجت می‌کند.

 

اسباط: آیا می‌توان سید کمال حیدری را وابسته به جریان خاصی دانست؟

ما قصد نداریم که ایشان را وابسته به جایی معرفی کنیم، اما یکی از دوستان می‌گفت در اربعین سال گذشته به کربلا مشرف شده بودم. با شخصی همراه بودم که می‌خواست به دفتر شیرازی‌ها در کربلا برود. من هم با او رفتم. شخصی در آنجا به نام حیدری با من صحبت کرد، از او پرسیدم که شما چه نسبتی با سید کمال حیدری دارید و او گفت که من برادرش هستم. من نام این فرد را نمی‌برم ولی او فردی موثق است.

سید کمال حیدری در ایران، بدین شکل صحبت می‌کند و برادرش در بیت شیراز‌ها و متصل به تشیع انگلیسی است. اگر انسان این مسائل را کنار هم بگذارد به این نتیجه می‌رسد که ایشان هم به جایی وابسته است. ممکن است ایشان خلاف مسیر شیرازی‌ها قدم بردارد ولی بالاخره آن‌ها دو لبه قیچی هستند که در نهایت یک چیز را می‌برند.

 

اسباط: استاد اگر سخن پایانی دارید، بفرمایید.

از خدا می‌خواهیم که اگر ایشان خودش را به خواب نزده از خواب غفلت بیدار کند و ان‌شاءالله خداوند همه ما را هدایت بفرماید.

 

اسباط: از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، کمال تشکر را داریم.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی