شخصیت‌شناسی | جانِ فدای امام و انقلاب چگونه در مقابل نظام اسلامی ایستاد؟

عبدالله نوری که روزگاری به دلیل پیروی از امام خمینی و رهبری انقلاب، از نگاه رسانه‌های بیگانه مستحق هرگونه توهین و دشنام بود، به یکباره به یک قهرمان درخور تجلیل و ستایش تبدیل شد. او خود یک زمانی در جمع همکاران خویش از این که روزی خدایی ناخواسته به عامل رسانه های بیگانه بدل شود به شدت بیمناک بود: «یک وقت جوری نشود که ببینیم که حرف‌های رادیوهای بیگانه با حرف‌های ما جور دربیاید من بالاتر از این بیان می‌کنم که نکند رادیوهای بیگانه را ما تغذیه کنیم و آنها نطق ما را بگذارند، نوشته‌ها و مصاحبه‌های ما را بگذارند و بخوانند».

اما صد افسوس که آن سبو بشکست و آن پیمانه ریخت. نوری دیگر یک روحانی انقلابی پیرو امام نیست، بلکه از او همواره به عنوان یک شورشی قهرمان در مقابل انقلاب و امام و آرمان‌های وی یاد می‌شود.

 

مرموز سه ده انقلاب | بخش اول

عبدالله نوری حسین‌آبادی در بهمن ماه سال ۱۳۲۸ در خانواده‌­ای مذهبی در شهر اصفهان متولد شد. عبدالله نوری فعالیت سیاسی خود را با مدیریت در صدا و سیما و معاونت وزارت امور خارجه در ابتدای انقلاب آغاز کرد. نوری نماینده امام خمینی، در هیات نظارت شورای عالی قضایی، جهاد سازندگی و سپاه بود. وی در ادوار سوم و پنجم مجلس شورای اسلامی نمایندگی اصفهان و تهران را بر عهده داشت. عبدالله نوری وزیر کشور در دور اول ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی و دور اول ریاست جمهوری محمد خاتمی بود، نوری همچنین عضو اولین دوره شورای اسلامی شهر تهران بود.

جایگاه عبدالله نوری در تاریخ انقلاب همیشه مورد غفلت قرار می­‌گیرد، در حالی­که وی در تصمیمات سرنوشت­‌سازی شرکت داشته است. سید مهدی هاشمی در اعترافات خود در این­‌باره می‌­گوید:

 «نطفه انتخاب بنی­‌صدر به­ عنوان نامزد ریاست جمهوری در جلسه­‌ای در قم با حضور وی، هادی هاشمی، سید حسین خمینی، عبدالله نوری، شریعتی اردستانی، شهید محمد منتظری و شخص بنی‌­صدر منعقد شده است و این دقیقا مربوط به زمانی است که موضوع شهادت مهندس بحرینیان، از سوی آیت­ الله خادمی، کمیته انقلاب اسلامی اصفهان و حزب جمهوری اسلامی این استان به شدت پیگیری می‌­شد.»

سید مهدی هاشمی درباره سوءاستفاده عبدالله نوری و باند مهدی هاشمی از پایگاه آیت ­الله منتظری می‌گوید:

«جمع مشورتی آن زمان ما عبارت بودند از من، اخوی، آقای شریعتی اردستانی، آقای سعیدی، سعیدیان­فر و احیانا آقای عبدالله نوری ... تلاشمان بر این بود که از پایگاه بیت آقای منتظری و از شخص معظم­ له به نفع تفکرات سیاسی و خطی خود که آن را حق مطلق خود می­‌دانستیم، سوء استفاده نمائیم.»

 

نقش نوری در ماموریت تضعیف فرماندهی دفاع مقدس

بخشی از مأموریت باند مهدی هاشمی تضعیف فرماندهی دفاع مقدس بود. این اعتراف مهدی هاشمی روشن کننده زاویه‌­ای از این واقعیت است:

«می‌­توان گفت آقا هادی در دادن و ندادن وقت ملاقات یا حداقل در دادن تسهیلات لازم و ندادن آن ملاحظات خطی را شدیدا مدنظر داشته است. بسیاری از افراد بارها مراجعه می­‌کردند و تحت این عنوان که وقت آقا پر است یا حال اقا سازگار نیست، از ملاقات محروم می‌شدند، در حالی که (از باب نمونه) عبدالله نوری و ... هر هفته یک ملاقات تفصیلی با آقا داشت.»

 او در بخش دیگری از اعتراف­‌های خود درباره محاصره ذهن آقای منتظری درباره سپاه چنین نوشته است:

«در یک مقطعی جمع ما که مرکب از من و آقا هادی (هاشمی) شریعتی و (عبدالله) نوری بود که اکثر انرژی خودمان را روی تضعیف فرماندهی سپاه متمرکز کرده بودیم.»

 

ادامه دارد ...

منبع: بازگشت از نیمه راه / علی الفت‌پور

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی