کلام ولایت | اگر امام مجتبی علیه السلام کشته می‌شد، امروز از اسلام نامی نبود

 

در جریان صلح اگر امام حسن کشته می‌شدند. در این حالت امام حسین هم وارد میدان می‌شد و کشته می‌شد. بقیه اصحاب وفادار نیز کشته می‌شدند و امام حسن را هم یک آدم اخلالگر در تاریخ برمی‌شمردند.

 

 معنای صحیح جهاد

جهاد را گروهی به معنای مطلقِ کوشش گرفته‌اند و گروهی در نقطه‌ی مقابل، آن را به معنای جنگ منظّم در سایه‌ی حکومت اسلامی دانسته‌اند؛ که هر دو غلط است.

جهاد به‌طور خلاصه یعنی مبارزه. جهاد یعنی پیکار با دشمن مکتب و ایدئولوژی اسلام که فعّالیّتهای حزبی و تشکیلاتی، آگاه کردن مردم، روشنگری فکر و... را شامل می‌شود. با این معنا امامان ما در تمام طول مدّت این ۲۵۰ سال، با یک مقداری کم و زیاد مشغول جهاد بودند.

زندگی ائمّه را جدا جدا نباید حساب کرد، هدف نزدیک‌تر، تشکیل یک جامعه‌ای است به قواره‌ی اسلامی و به شکل اسلامی؛ و هدف بعد از آن، ساختن یک انسان کامل و متعالی.

* شروع تشکیلات پنهان شیعه از زمان امام حسن علیه‌­السّلام

* امام حسن مجتبی تشکیلات پنهانی تشیع را شروع کرد. در زمان خلفای سه‌گانه، شیعه مطلقا در حال استتار نبوده‌اند؛

تعبیر کنایی از علت صلح

* امام حسن می‌فرماید علّتى که موجب شد پیغمبر با کفّار قریش و کفّار مکّه در سال ششم از هجرت عقد صلح ببندد و با آنها مصالحه کند، همان علّت موجب شد که من عین همان قرارداد را با معاویه ببندم.

* در طول دو سالی که میان صلح حدیبیّه و فتح مکّه واقع شد، عدّه‌ی مسلمانها برابر بود با دو برابر تمام مسلمان‌هایی که از اوّل بعثت تا آن روز مسلمان شده بودند و این برکت آن صلح بود. امام حسن می‌گوید علّت صلح من هم با معاویه این است.

* دلیل انتخاب صلح

* اگر امام حسن با همان عدّه‌ی کم وارد میدان جنگ با معاویه میشد، از دو حال خارج نبود:

۱) امام حسن در این جنگ کشته نمی‌شد. در این حالت یا اسیر می‌شد یا مجبور می‌شد تسلیم بشود. و در ادامه یا با منت معاویه آزاد می‌شد و یا مجبور به تن دادن به صلحی می‌شد که غلبه با معاویه بود.

۲) امام حسن کشته می‌شدند. در این حالت امام حسین هم وارد میدان می‌شد و کشته می‌شد. بقیه اصحاب وفادار نیز کشته می‌شدند و امام حسن را هم یک آدم اخلالگر در تاریخ برمی‌شمردند.

* اگر امام مجتبىٰ کشته میشد، امروز از اسلام یا نامى نبود یا اگر نامى بود، شخصیّت اوّل اسلام معاویةبن ابى‌سفیان بود. یعنى آن اسلامى که شالوده‌ى کاخ سبز است؛ آن اسلامى که پشتوانه‌ى ظلم و قدرتهای غاصب است.

* مفاد صلح‌نامه‌ی امام حسن علیه‌السّلام

* معاویه کاغذ سفیدْامضائی برای امام می‌فرستد و همه شروط را می‌پذیرد و فقط حکومت را می‌خواهد، بالطبع امام هم هرآنچه به مصلحت اسلام بود را می‌نویسد. برخی مواد صلح‌نامه:

۱) اسم تو امیرالمؤمنین نیست، یعنی خلیفه‌ی رسمی از نظر ما نیستی.

۲) حق نداری به جان یکی از افراد شیعه تعرّض کنی.

۳) حق نداری حکومت را موروثی خاندان خودت بکنی و کسی را بعد از خودت معیّن کنی.

۴) بعد از تو حکومت از آنِ حسن است و اگر او نبود از آنِ حسین.

* امام این صلح‌نامه را امضا می‌کند، جنگ را قطع می‌کند، امّا به‌عنوان آتش‌بس. آتش بس یعنی فرصت تدارک امکانات تازه نه اینکه به نفع دیگری میدان را ترک کنی و از اهداف خویش دست بکشی.

* فواید صلح

* در ضمنِ صلح‌نامه، معاویه در تاریخ رسوا شد.

* بزرگ‌ترین و مقتدرترین دشمن معاویه، یعنى امام حسن، در دنیا براى ادامه‌ى دشمنى خود با معاویه باقى ماند.

* حزب تشیّع تشکیل شد و زمینه‌ى انقلابهاى بعدى و برافتادن و انقراض حکومت بنى‌امیّه فراهم آمد.

* رابطه‌ى نسلهاى آینده با مکتب اسلام و چهره‌ى واقعى قرآن محفوظ ماند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی