روحانیت در قاب تصویر | وقتی فرشته ها با هم می آیند

مهم ترین حُسن «فرشته ها با هم می آیند» کمک به نزدیک شدن رابطه ی مردم با روحانیت است. این موضوع که طلبه به هیچ وجه نباید از طریق سخنرانی و تبلیغ پولی کسب کند، کاملاً غلط و اشتباه است.

خلاصه فیلم

فیلم فرشته‌ها با هم می‌آیند به کارگردانی حامد محمدی محصول سال ۱۳۹۳ درباره زندگی طلبه‌ای با نام احمد(جواد عزتی) است که همسرش سه قلو باردار است و در شرایط بد اقتصادی به سر می‌برد.

سه دختر به دنیا می‌آیند که یکی از آن‌ها مشکلات تنفسی دارد و باید تحت مراقبت باشد. احمد در کنار کلاس‌های حوزه، برق­‌کاری ساختمان می‌کند و در خانه‌ اجاره‌ای می‌نشیند.

 

تصویرهای مختلف روحانیت

درباره فیلم، عده­‌ای تصویر این فیلم از «روحانیت» را پسندیده‌اند و عده‌ای هم آن را تحریف شده و ناقص خوانده‌اند. عده‌ای خانوادگی بودن فیلم و شرافت مضمونی آن را ستودند و گروهی دیگر، نوع نگاه این فیلم به مقوله‌ی روحانیت را به باد انتقاد گرفتند و...

طلبه‌ای که نور به خانه‌های مردم می‌برد

حجت الاسلام محمدرضا زائری:

کلیت فیلم مثبت و قابل دفاع است. چون هر قدمی که به منظور نشان دادن چهره‌ای مثبت از روحانیت برداشته شود، به نفع مردم و نظام اسلامی است و هر کاری که در جهت تصحیح روابط بین روحانیت و ملت برداشته شود، شایسته‌ی تقدیر است.

این اثر از جهت نشان دادن تصویر مثبت و دوست‌ داشتنی از روحانیت و همچنین نمایش روابط خوب خانوادگی یک طلبه و رابطه‌ی عاشقانه وی با همسر و فرزندانش، بسیار موفق عمل کرده است. جلوه دیگر، زیبا نشان دادن زندگی با چندین فرزند است که رهبر معظم انقلاب نیز در قالب سبک زندگی اسلامی بارها و بارها به آن اشاره کردند و بر روی بحث افزایش جمعیت تاکید ویژه‌ای داشتند.

 اما مهمترین حُسن «فرشته‌ها با هم می‌آیند» کمک به نزدیک شدن رابطه‌ی مردم با روحانیت است. کارگردان فیلم از آن جهت که طلبه‌ی فیلمش را به عنوان برق‌کار معرفی می‌کند که نور را به خانه‌های مردم می‌برد و خانه‌ی آنها را روشن می‌کند، بسیار هنرمندانه عمل کرده است. ولی نکته‌ای که نباید مورد غفلت واقع شود این است که لزومی ندارد برای مثبت نشان دادن جلوه‌ی یک طلبه اصرار کنیم که او شغلی به جز روحانی بودن دارد. چون در واقعیت هم چنین چیزی نیست و اکثر طلبه‌ها و روحانیون کشور، کاری به جز تبلیغ و تدریس ندارند. از طرفی همین کار به حدی وقت‌گیر است که طلبه فرصت نمی‌کند به شغل دیگری بپردازد.

 

خالی بودن فیلم از روحیه علمی طلاب

حجت الاسلام سجاد کریمان مجد: در تمام فیلم‌های آقای محمدی طلبه باید خرج و مخارج خود را از راهی به جز تبلیغ دین بدست آورد و البته این موضوع در «فرشته ها باهم می آیند» بسیار پررنگ‌تر است. این موضوع که طلبه به هیچ وجه نباید از طریق سخنرانی و تبلیغ پولی کسب کند، کاملاً غلط و اشتباه است.

در دیالوگی از این فیلم همسر «احمد آقا» به چاپ عکسی از وی بر روی مجلات اعتراض می‌کند و چالشی بین آن ها شکل می‌گیرد، «احمد آقا» در جواب همسرش، می‌گوید خوب بود که من هم می‌رفتم و منبری می‌شدم و از این راه حقوق می‌گرفتم؟ این دیالوگ کاملا مشخص می‌کند که ذهنیت آقای «منوچهر محمدی» پیرامون طلبه‌هایی که از راه منبر پول می‌گیرند، چیست. ایشان احتمالاً فکر می‌کنند که این کار یعنی دین فروشی و طلبه‌ها اگر از این طریق پولی کسب کنند، درحقیقت دارند دین‌شان را می‌فروشند که این تفکر بسیار غلط و اشتباه است.

در روند فیلمسازی «منوچهر محمدی»، ایشان دو جنبه‌ی سیاست و علم را در روحانیت نشان نمی‌دهند. روحانیون در این فیلم‌ها جریانساز علمی نیستند و از لحاظ علم و معرفت و جایگاه بالایی ندارند.

 

 

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی