کلام امام | کـسانی که در مـیـدان فـقـه و فـلـسفه و اجتماع پیشتاز بودند, کاخ نشین نبودند, کوخ نشین بودند

 

کـسانی که سر منشا کارهای بزرگ شدند و در مـیـدان فـقـه و فـلـسفه و اجتماع پیشتاز بودند, ساده زندگی می‌کـردنـد و در خـانه‌های کوچک و تهی از امکانات معمولی, کتاب‌های پـرارزش نـوشتند و شاگردان بنام تربیت کردند. صاحب جواهر و شیخ انصاری زندگی ساده و بی‌پیرایه داشتند و شیخ عبدالکریم حائری و شـیخ ابوالقاسم قمی و شیخ مهدی و میرزا محمد تقی برقعی و میرزا مـحـمـد ارباب که آن همه برکت‌ها به دستشان جاری شد, ساده زندگی می‌کردند.

 

نگرانی‌های امام از کم رنگ شدن ارزش‌ها در بین روحانیت

از اهـم مـسـائـلی که باید تذکر بدهم... و همیشه نگران آن هـسـتـم کـه مبادا مردمی که همه چیزشان را فدا کردند و به اسلام خـدمـت نـمـوده و بـه ما منت گذاشتند به واسطه اعمال ما, از ما نـگـران بشوند.

 زیرا آن چیزی که مردم از ما توقع داشته و دارند و به واسطه آن دنبال ما و شما آمده اند... کیفیت زندگی اهل علم اسـت. اگـر خـدای نخواسته مردم ببینند که آقایان وضع خودشان را تـغـیـیر دادند, عمارت درست کردند و رفت و آمدهایشان مناسب شان روحـانـیـت نـیـست و آن چیزی که نسبت به روحانیت در دلشان بوده اسـت, از دست بدهند. از دست دادن آن همان و از بین رفتن اسلام و جمهوری اسلامی همان.(1)

 

پیشتازان ساده زیست

کـسانی که سر منشا کارهای بزرگ شدند و در مـیـدان فـقـه و فـلـسفه و اجتماع پیشتاز بودند, ساده زندگی می‌کـردنـد و در خـانه‌های کوچک و تهی از امکانات معمولی, کتاب‌های پـرارزش نـوشتند و شاگردان بنام تربیت کردند. صاحب جواهر و شیخ انصاری زندگی ساده و بی پیرایه داشتند و شیخ عبدالکریم حائری و شـیخ ابوالقاسم قمی و شیخ مهدی و میرزا محمد تقی برقعی و میرزا مـحـمـد ارباب که آن همه برکت‌ها به دستشان جاری شد, ساده زندگی می‌کردند.

تمام مصنفین از این کوخ نشینان بودند... آن اشخاصی که این فقه را بـه ایـن غـنـا رساندند و آن اشخاصی که این فلسفه را به این غـنـا رسـاندند, کاخ نشین نبودند, کوخ نشین بودند. شیخ طوسی که مـبـدا ایـن امور و ارزنده‌ترین اشخاص در جامعه تشیع بوده است ,یـک کـاخ نـشین نبوده است... در قشر مرفه نمی‌شود یک همچو کاری انـجام بگیرد... صاحب جواهر که یک همچو کتابی نوشته است... کاخ نـشـیـن نـبـوده... از یک آدمی که علاقه به شکم و شهوات و مال و منال و جاه و امثال اینها دارد, این کارها بر نمی آید.(2)

 

مـردم معمم نمی خواهند مردم عالم می خواهند

جـدیت بکنید و محصل زیاد بکنید. ملا زیاد بکنید... اسلام با این طبقه به این جا رسیده ست و باید شما با جدیت فقیه درست کنید... مـردم معمم نمی‌خواهند مردم عالم می‌خواهند. این[ عمامه] منتها عـلامت علم است. اگر یک وقت خدای نخواسته حوزه‌های علمیه ما سست شـدنـد در تـحـصـیل, سست شدند در این که فقاهت را تقویت بکنند, بدانند که این یک خیانت بزرگی به اسلام است.(3)

 

1-(صحیفه نور), ج2/ص20

2-(صـحـیفه نور) مجموعه رهنمودهای امام خمینی), ج19/ص157

3-(صحیفه نور), ج/19-ص188

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی