برشی از کتاب | اگر پاره پاره‌­ام کنید، هر قطره خونم ندا می‌دهد خمینی خمینی.

 

 

حوزه علمیه در دوران آیت­ الله بروجردی حیاتی تازه یافت و به طوری که آیت­ الله گلپایگانی در یک سخنرانی در سال 45 ابراز داشته، این زمان هفت هزار طلبه در قم مشغول تحصیل بوده است. در این دوره از تاریخ حوزه، امام خمینی جریان دینی را در برخورد مرجعیت با سیاست در ایران پایه­گذاری کردند. در ایران، دو گروه از روحانیون حرکت امام را به طور جدی حمایت و سپس دنبال کردند تا آن­که در نهایت در انقلاب ۵۷ پیروز گشتند:

 

پدیده روحانیون انقلابی| بخش اول

گروه اول:

کسانی بودند که ساواک از آنان با عنوان روحانیون افراطی یا ناراحت یاد می­‌کرد. این افراد به ­رغم داشتن فعالیت­‌های علمی و عمدتا شاگردی امام و دیگر مراجع قم، به لحاظ رفتار سیاسی، عملگرا بودند. در رأس اینان آیت ­الله منتظری و عبدالرحیم ربانی شیرازی بودند. این دو نفر برای نخستین بار مرجعیت امام را به جد مطرح کرده و بعدها نیز رهبری بخش عمده‌­ای از نهضت را در میان روحانیون انقلابی و مبارزین عهده­‌دار بودند. آیت ­الله منتظری با داشتن وجهه علمی و نیز امکانات مالی که به طور عمده از نجف­‌آباد در اختیار داشت، و نیز شاگرد زبده آیت­ الله بروجردی بود، موقعیت استواری میان انقلابیون داشت. هرچه آیت ­الله منتظری برای بیرونی نهضت مناسب می­‌نمود، ربانی شیرازی به لحاظ تشکیلاتی، قوت فکر انقلابی، مقاومت برابر انحرافات فکری حرف اول را می­‌زد.

 

مخ و مغز نهضت روحانیت

مرحوم ربانی با شهامت بی‌­نظیر و مبارزات پردامنه خود، یکی از پرنقش‌­ترین افراد در نهضت اسلامی ایران بود. وی نخستین کسی بود که از زمان حیات آیت ­الله بروجردی، مرجعیت امام خمینی را مطرح و آن را دنبال کرد. وی همچنین محرک اصلی بسیاری از رویدادهای نهضت امام در فاصله سال­‌های ۴۱ تا ۴۳ بود؛ امری که به خوبی از اسناد ساواک نیز به دست می‌­آید. ساواک که در این اواخر وی را به کاشمر تبعید کرده بود، از فعالیت بی‌­امان او در تحریک مردم و روحانیون بر ضد رژیم، فریادش به آسمان رفته بود. آقای نوری همدانی در باره وی می­گوید:

مرحوم آیت ­الله ربانی شیرازی اکثر عمر خود را یا در زندان بود یا در تبعید بسر می‌­برد، روحیه‌­ای پرخاشگر و تند نسبت به رژیم داشت. در همان زندان قزل قلعه که بودیم چنان بر سر مامورین داد می­‌زد که می­‌ترسیدند. در منبع دیگری از وی به عنوان «مخ و مغز نهضت روحانیت» یاد شده که چندان بی‌راه نیست.

این قبیل افراد که سخت پایبند مبارزه عملی بوده و در این راه هراسی نداشتند، بیشتر سال­‌های جوانی خویش را بین زندان و تبعید و آزادی بسر برده و می­‌کوشیدند تا ضمن مبارزه، از اقداماتی که دیگر گروه‌­های مذهبی داشتند، حمایت کنند. فعالیت این گروه، بیشتر بر محور اقدامات امام و پذیرش رهبری ایشان بود؛ گرچه گاه خود اقدام­‌های ویژه‌­ای داشته و با مراجع دیگر نیز در ارتباط بودند.

 

شخصیتی برجسته در تاریخ انقلاب اسلامی

 در این گروه، چهره­‌های زیادی حضور داشتند که مرور بر مبارزات آنان دشوار است. یکی از همین چهره­‌ها شهید محمدرضا سعیدی خراسانی یک روحانی شیفته امام و از مبارزان برجسته بود. امام در نامه‌­ای به او نوشته بودند:

 

«من از افرادی مثل شما آن قدر خوشم می­آید که شاید نتوانم عواطف درونی را آن­طور که هست ابراز کنم.»

 

 وی نیز به طور متقابل در سخنرانی خود در سال ۱۳۴۹ گفته بود:

 

اگر پاره پاره‌­ام کنید، هر قطره خونم ندا می­‌دهد خمینی خمینی.

 

از اسناد ساواک که گزارش سخنرانی­‌های وی را در طول سال­‌ها به دست داده، سهم این رادمرد را در نهضت روحانیت می‌توان دریافت. مرکز فعالیت­‌های این شهید مسجد موسی بن جعفر (ع) در خیابان غیاثی تهران بود. وی در سال ۴۵ (سالی که در تهران ساکن شد) به جرم سخنرانی­‌های تند خود در این مسجد دستگیر شد. اما دستگیری اصلی وی که منجر به شهادت او گردید در سال ۴۹ بود، اتهام وی که به آن دلیل زندانی شد، صدور یک اطلاعیه برای افشای سرمایه­‌گذاری شماری از آمریکایی­‌ها در ایران بود.

جرات و جسارت آیت­ الله سعیدی در دفاع از امام خمینی در سال‌هایی ۴۷ - ۴۹ که اوج خفقان شاهی بود، از وی شخصیتی کاملا برجسته در تاریخ انقلاب اسلامی نشان داد. وی در شب پنج­شنبه ۲۱ خرداد ۴۹ در زندان به شهادت رسید.

نمونه‌های دیگر عبارت بودند از علی‌­اکبر هاشمی رفسنجانی، شهید فضل­‌الله محلاتی (۱۳۰۹ - اول اسفند ۱۳۶۴) مهدوی کنی، ابوالقاسم خزعلی، محمد یزدی، صادق خلخالی، محمدعلی گرامی، لاهوتی، موحدی کرمانی، علی مشکینی، شهید هاشمی‌­نژاد، سیدعلی خامنه‌­ای، شهید سیدعلی اندرزگو، غلامحسین جعفری، مهدی شاه‌­آبادی، موحدی ساوجی، علی­‌اصغر مروارید، جعفری گیلانی، محمدتقی عبدوست، فاکر و معادی‌خواه و... هستند که نقش مهمی در سیاسی­‌کردن حوزه و محیط‌های تبلیغی خود ایفا کردند.

ادامه دارد ...

منبع: جریان‌ها و سازمان‌های مذهبی سیاسی ایران / رسول جعفریان

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی