-
يكشنبه, ۲۹ تیر ۱۳۹۹، ۱۲:۴۹ ق.ظ
فیلم سینمایی طلا و مس که شرح زندگی یک روحانی را روایت میکند، مورد تجلیل و نقدهای مختلفی قرار گرفته است. نقدهای مثبت و منفی که نشان از نگاههای متفاوت به زندگی یک روحانی دارد. رهبر معظم انقلاب نیز با مورد ستایش قراردادن این فیلم، مضمون فیلم را عالی خطاب کردهاند و آن را نمایش کاملی از زندگی یک طلبه عنوان کردهاند.
طلبه جوانی به نام «آسیدرضا»
فیلم داستان طلبه جوانی به نام «آسیدرضا» را روایت میکند. سیدرضا به همراه همسر، دختر و پسر خردسالش که از نیشابور به تهران میآیند تا بتواند نزد یکی از بزرگان حوزوی، درس اخلاق بخواند. ولی درس خواندن او مصادف میشود با شروع بیماری همسرش «زهرا سادات». یک بیماری سخت که مرد جوان را با موقعیتهای تازهای روبرو میکند…
سیدرضا عزت نفس عجیبی دارد، او هیچگاه برای رفع نیازها و حتی واجبات زندگیاش از کسی کمک نمیگیرد و از موقعیت صنفی نیز استفاده نمیکند. در سختترین مرحله برای جورکردن پول بیمارستان و مخارج بعدی حاضر نمیشود از راه منبر نیازش را برطرف کند و ترجیح میدهد به قالیبافی مشغول شود، زندگی سیدرضا و همسرش در این شرایط به رنج میآمیزد، با عشق ادامه مییابد و این خود مقدمهای برای تحول شخصیتی و تعالی روحی اوست...
سینما عشقهای کافیشاپی با فرهنگ والای ما سازگار نیست
آنچه که از بیانات تهیه کننده فیلم بر میآید هدف و قصد وی از ساخت فیلم بیان عشق و علاقه در خانواده میباشد. منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم معتقد است:
در کشور ما مشاهده میشود برخی از افراد تصور درستی از زندگی فردی و اجتماعی طلاب حوزههای علمیه ندارند و ما قصد داشتیم در این جهت حرکت کنیم. در سینما عشقهای کافیشاپی را نمیپسندم و معتقدم با فرهنگ والای ما سازگاری و تطابق ندارد. هجوم وحشیانه دشمنان اسلام به مسلمانان به ویژه به مسلمانان ایرانی آن هم بخش روحانیت بسیار بوده، لذا برای دفاع از این هجمهها، تصمیم به ساخت چنین فیلمی گرفتم. در داخل کشور خودمان خیلیها هستند که از زندگی روحانیون چیزی نمیدانند و خبر ندارند روحانیون چگونه زندگی میکنند و چگونه به یکدیگر عشق میورزند
.
نزاع میان گفتمان سنتی و گفتمان سنتی- مدرن
این فیلم سینمایی روایتگر تقابل میان اخلاق نظری و اخلاق عملی- اجتماعی نیست ؛ بلکه به دنبال معرفی کردن نوعی از انواع اخلاق است که سیدرضا در کتابها و در کلاسهای درس حوزه به دنبالش میگشت و باعث شده بود تا از دنیای واقعی و به خصوص مردم فاصله گرفته و جریانات دور و برش را نبیند؛ و در نهایت موفق به حصول اخلاق اجتماعی که هر فرد برای حیات در جامعه نیاز دارد، نائل شود.
دعا همان قدر مهم است که رسیدگی به امور زندگی روزمره، شادکردن همسر و اطرافیان، انجام امور منزل، هدیه دادن، بچهداری، پرکردن اوقات فراغت فرزندان، دستگیری از دیگران، خوداتکایی و کسب روزی حلال، شناخت نیازهای خانواده و تأمین این نیازها، صبر و حوصله و استقامت و پایداری در سختیهای زندگی مثل پخت و پز، استحمام فرزندان، لباس شستن، بازیکردن با فرزندان، قالیبافتن برای کسب رزق حلال، تنظیم روابط زناشویی و اظهار دوست داشتن.
نزاع میان گفتمان سنتی و گفتمان سنتی- مدرن در این فیلم منجر به ارائه یک برنامه و مدل و نقشه راهبردی اخلاق اجتماعی در سطح خانواده و به تبع آن در سطح جامعه میشود، و گفتمانها و گروههای سیاسی متخاصم را دعوت میکند تا کمتر این عرصه را مورد هجوم خود قرار دهند.
هر چند نقدهای منفی نیز به این فیلم وارد شده است و آن را نوعی سیاهنمایی از زندگی روحانیت دانستهاند، اما باید بپذیریم که این فیلم شرح حال بخشی از زندگی طلاب و روحانیون امروز در جامعه هست که با مشکلاتی از این دست روزگار میگذرانند.