نقدوبررسی فیلم | طلا و مس

فیلم سینمایی طلا و مس که شرح زندگی یک روحانی را روایت می­‌کند، مورد تجلیل و نقدهای مختلفی قرار گرفته است. نقدهای مثبت و منفی که نشان از نگاه‌­های متفاوت به زندگی یک روحانی دارد. رهبر معظم انقلاب نیز با مورد ستایش قراردادن این فیلم، مضمون فیلم را عالی خطاب کرده‌­اند و آن را نمایش کاملی از زندگی یک طلبه عنوان کرده‌­اند.

 

طلبه جوانی به نام «آسیدرضا»

فیلم داستان طلبه جوانی به نام «آسیدرضا» را روایت می‌­کند. سیدرضا به همراه همسر، دختر و پسر خردسالش که از نیشابور به تهران می­‌آیند تا بتواند نزد یکی از بزرگان حوزوی، درس اخلاق بخواند. ولی درس خواندن او مصادف می­‌شود با شروع بیماری همسرش «زهرا سادات». یک بیماری سخت که مرد جوان را با موقعیت­های تازه­ای روبرو می­کند

سیدرضا عزت نفس عجیبی دارد، او هیچ­گاه برای رفع نیازها و حتی واجبات زندگی‌­اش از کسی کمک نمی­‌گیرد و از موقعیت صنفی نیز استفاده نمی­‌کند. در سخت‌­ترین مرحله برای جورکردن پول بیمارستان و مخارج بعدی حاضر نمی­‌شود از راه منبر نیازش را برطرف کند و ترجیح می­‌دهد به قالیبافی مشغول شود، زندگی سیدرضا و همسرش در این شرایط به رنج می­‌آمیزد، با عشق ادامه می­‌یابد و این خود مقدمه­‌ای برای تحول شخصیتی و تعالی روحی اوست...

 

سینما عشق‌های کافی‌شاپی با فرهنگ والای ما سازگار نیست

آنچه که از بیانات تهیه کننده فیلم بر می­‌آید هدف و قصد وی از ساخت فیلم بیان عشق و علاقه در خانواده می­‌باشد. منوچهر محمدی تهیه­ کننده فیلم معتقد است:

در کشور ما مشاهده می‌شود برخی از افراد تصور درستی از زندگی فردی و اجتماعی طلاب حوزه‌‌های علمیه ندارند و ما قصد داشتیم در این جهت حرکت کنیم. در سینما عشق‌های کافی‌شاپی را نمی‌پسندم و معتقدم با فرهنگ والای ما سازگاری و تطابق ندارد. هجوم وحشیانه دشمنان اسلام به مسلمانان به ویژه به مسلمانان ایرانی آن هم بخش روحانیت بسیار بوده، لذا برای دفاع از این هجمه‌ها، تصمیم به ساخت چنین فیلمی گرفتم. در داخل کشور خودمان خیلی‌ها هستند که از زندگی روحانیون چیزی نمی‌دانند و خبر ندارند روحانیون چگونه زندگی می‌کنند و چگونه به یکدیگر عشق می‌ورزند

.

نزاع میان گفتمان سنتی و گفتمان سنتی- مدرن

این فیلم سینمایی روایت­گر تقابل میان اخلاق نظری و اخلاق عملی- اجتماعی نیست ؛ بلکه به دنبال معرفی­ کردن نوعی از انواع اخلاق است که سیدرضا در کتاب­‌ها و در کلاس­‌های درس حوزه به دنبالش می­‌گشت و باعث شده بود تا از دنیای واقعی و به­ خصوص مردم فاصله گرفته و جریانات دور و برش را نبیند؛ و در نهایت موفق به حصول اخلاق اجتماعی که هر فرد برای حیات در جامعه نیاز دارد، نائل شود.

دعا همان قدر مهم است که رسیدگی به امور زندگی روزمره، شادکردن همسر و اطرافیان، انجام امور منزل، هدیه­ دادن، بچه­‌داری، پرکردن اوقات فراغت فرزندان، دست­گیری از دیگران، خوداتکایی و کسب روزی حلال، شناخت نیازهای خانواده و تأمین این نیازها، صبر و حوصله و استقامت و پایداری در سختی‌های زندگی مثل پخت و پز، استحمام فرزندان، لباس شستن، بازی­کردن با فرزندان، قالی­بافتن برای کسب رزق حلال، تنظیم روابط زناشویی و اظهار دوست داشتن.

نزاع میان گفتمان سنتی و گفتمان سنتی- مدرن در این فیلم منجر به ارائه یک برنامه و مدل و نقشه راهبردی اخلاق اجتماعی در سطح خانواده و به تبع آن در سطح جامعه می‌شود، و گفتمان­‌ها و گروه‌­های سیاسی متخاصم را دعوت می‌­کند تا کم­تر این عرصه را مورد هجوم خود قرار دهند.

هر چند نقدهای منفی نیز به این فیلم وارد شده است و آن را نوعی سیاه­‌نمایی از زندگی روحانیت دانسته‌­اند، اما باید بپذیریم که این فیلم شرح حال بخشی از زندگی طلاب و روحانیون امروز در جامعه هست که با مشکلاتی از این دست روزگار می‌گذرانند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی