شخصیت‌شناسی | خط امامی پشیمان

 

 

علی‌­اکبر محتشمی‌­پور در سال ۱۳۲۵ در یک خانواده مذهبی در جنوب شهر تهران دیده به جهان گشود. دوران تحصیلات ابتدائی را در مدرسه قدس رضوی و متوسطه را در دبیرستان علوی سپری کرد و در سال ۱۳۴۰ وارد حوزه علمیه گردید.

علی اکبر محتشمی پور| بخش اول

 

از همراهی با امام تا کمیته صیانت از آرا

تحصیلات خود را در تهران، قم و بالاخره نجف اشرف در رشته­‌های ادبیات عرب، منطق، فلسفه و علوم اسلامی ادامه داد. حدود ۱۰ سال از محضر درس امام خمینی(ره)، آیت ­الله سید حسن بجنوردی، آیت ­الله خویی و آیت­ الله میرزا باقر زنجانی بهره گرفت و یک دوره خارج اصول در محضر آیت ­الله شهید حاج ­آقا مصطفی خمینی(ره) گذراند. در کارنامه او سمت­‌هایی همچون سفیر ایران در سوریه، عضو شورای مرکزی مجمع روحانیون مبارز، وزیر کشور کابینه دوم میرحسین موسوی ۱۳۶۸-۱۳۶۴ و نماینده دوره­‌های سوم و ششم مجلس شورای اسلامی مشاهده می‌­شود.

زندگی محتشمی­‌پور را می­‌توان در سه عبارت خلاصه کرد:

  1. مواضع رادیکال وی در عرصه سیاست خارجی در دهه ۶۰ و ۷۰
  2. حمایت از آرمان فلسطین
  3. مصباح ستیزی بی حد و حصر وی، او در موضوع فلسطین نیز چهره‌­ای شناخته شده است.

 

اقدامات محتشمی­‌پور در سوریه

تشکیل و تأسیس گروه‌­های اسلامی به ­ویژه حزب­ الله لبنان و هسته‌­های مقاومت در لبنان و سوریه در دوره سفارت او در سوریه انجام شد و او در این زمینه نقش فعالی ایفا کرد. به­ همین دلیل در بهمن ۱۳۶2 صهیونیست­‌ها برایش بسته‌­ای انفجاری ارسال کردند و با انفجار آن بمب از ناحیه چشم، گوش و هر دو دست آسیب دیده و یک دست او نیز از مچ قطع شد. امام خمینی در پیامی به مناسبت این حادثه فرمود: «از حادثه ناگوار که توسط ایادی استکبار جهانی برایتان اتفاق افتاد متأثر گردیدم. ان­شاء­الله هرچه زودتر سلامت­تان را بازیافته، و در سنگر اسلام و انقلاب به نفع مستضعفان و مظلومان جهان به مبارزات سخت خود ادامه دهید، برای فرزندان اسلام و قرآن تمام مشکلات و صدمات در راه خداوند شیرین و آسان است.»

 

محتشمی­‌پور به وزارت کشور می‌­رود

محتشمی‌­پور در دولت دوم میرحسین موسوی، به ­جای علی‌­اکبر ناطق نوری وزیر کشور شد. بر اساس اعترافات سید مهدی هاشمی معدوم، محتشمی با اشاره شیخ‌ ­الشریعه به این مقام رسید. جایگاه محتشمی‌­پور در حلقه شیخ پرده‌­نشین برای مهدی هاشمی آن­قدر مهم بود که وی او را نخستین مقام مسئولی عنوان می­‌کند که تحت هدایت شیخ پرده‌­نشین بوده است:

«نامبرده (شیخ ­الشریعه)، به دلیل امتیازاتی که کمتر کسی برخوردار است، محور یک معادله مهم در کشور است که جناح‌­های آن را می‌­توان چنین نام برد:

«وزارت کشور و شخص وزیر محترم کشور (محتشمی­‌پور) که با پیشنهاد آقای شریعتی سرکار آمده و هم ­اکنون خط کلی ارگان‌­های مختلف وزارت ایشان را هدایت می­‌کند...»

گزارش­‌هایی از شاهدان عینی در وزارت کشور مخابره شده که حضور مستقیم شیخ پرده­نشین در دفتر محتشمی­‌پور برای هدایت وی، این مسئله را به اثبات می‌­رساند. همچنین، محمد عطریان­فر -عضوی دیگر از این حلقه- مستقیما معاونت سیاسی محتشمی‌­پور را بر عهده داشت. حضور عطریان­فر در این مقام، از انتخاب­‌های شگفت­‌انگیز محتشمی بود. چه آنکه عطریان­فر سوابقی چون عضویت در سازمان مجاهدین خلق و سرپرستی این گروهک در اصفهان را داشت. به ­علاوه شوهر خواهر او جواد قدیری مدرسی، عامل ترور حضرت امام خامنه­‌ای در ۶ تیر ۱۳۶۰، رابط عطریان­فر با سازمان بود. زهره عطریان­فر و جواد قدیری، پس ­از­ این عملیات تروریستی با تدابیر عطریان­فر از کشور خارج شده بودند. به­ علاوه در دوران وزارت محتشمی‌­پور، کرباسچی، سکان استانداری اصفهان را در دست گرفت.

 

ادامه دارد ...

 

منبع: بازگشت از نیمه راه / علی الفت‌پور

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی