نقدوبررسی فیلم | زیر نور ماه

یک طلبه علوم دینی، هنگام پایان تحصیل و ملبس شدن به لباس روحانیت، دچار شک و تردید شده و می‌ترسد که علمش خالص و برای خدا نباشد. انگیزه اولیه او از تحصیل علوم حوزوی برآورده کردن آرزو و نذر پدر در این مورد بوده و نیز نزدیک شدن به شخصیت پدر بزرگ که به عنوان فردی امین و روحانی، در روستا به مشکلات مادی و معنوی مردم رسیدگی می‌کرده است.

 

نقد و بررسی فیلم سینمایی زیر نور ماه | بخش اول

خلاصه داستان

 او می‌خواهد به روستا برگردد و مرثیه‌خوان درد و رنج‌های اهل بیت علیهم السلام باشد و طرفدار مظلوم و دشمن ظالم و برای برپایی حدود و احکام الهی تلاش کند، اما در خود آمادگی روحی برای پذیرفتن این مسؤولیت و درآمدن به این نقش را نمی‌بیند. روزی برای خرید لباس و نعلین و عبا و قبا بیرون می‌رود، در راه بازگشت، دزدی لباس‌ها را از او می‌دزدد. دزد یک نوجوان بزهکار است و در مسیر خاصی آدامس فروشی می‌کند.

 او کف دست سید جوان را می‌خواند و در گفتگو با او متوجه سادگی و خاص بودن او می‌شود. سید جوان دزد را جستجو می‌کند و او را می‌یابد درست در زمانی که او بخاطر پخش مواد مخدر - در لفافه آدامس - تحت تعقیب ماموران انتظامی است، ماموران به اشتباه سید را به عنوان شریک جرم و همکار او دستگیر می‌کنند.

پس از رفع سوء تفاهم و آزاد شدن، سید دوباره نوجوان را پیدا می‌کند و قرار بر این می‌شود که شب زیر پل رسالت بسته لباس‌ها را پس بگیرد. سید به محل موعود می‌رود و در اولین قدم با دختر بد حجابی مواجه می‌شود که از او می‌پرسد که آیا ماشین دارد؟ یا نه و می‌خواهد با او برود. سید حسن از او فرار می‌کند. در دومین قدم، با آدم‌های بیچاره و بدبختی مواجه می‌شود که آن حوالی زندگی می‌کنند: شبگردها، ولگردها، معتادها، ورشکسته‌ها و... .

دزد که به «جوجه» ملقب است، هر تکه از وسایل او را به کسی بخشیده: نعلین‌هایش پای پهلوانی است که قبلا زنجیر پاره می‌کرده و معرکه می‌گرفته است. عمامه سیاهش دور کمر نوازنده نابینایی است و پارچه عبایش روانداز فقیر دیگری.

آنها فکر می‌کنند که سید مثل خود آنها بی‌خانمان است. از غذایشان به او تعارف می‌کنند که سید بعد می‌فهمد سیب زمینی دزدی است و آن را بالا می‌آورد.

نیمه شب کم‌کم جمع رندان جمع می‌شود و زیر نور ماه، مردان بی‌خانمان نامه‌ای به خدا می‌نویسند و سر نیاز بر آستان کرم دوست می‌سایند و ابراز محبت و نیاز می‌کنند و سپس با موسیقی عاشقی نوازنده به رقص و سماع می‌پردازند.

سید به مدرسه برمی‌گردد، کتاب و دفتر و وسایل محدودش را می‌فروشد و برای مردان زیر پل، شام می‌خرد و باز روی پل منتظر »جوجه» می‌ماند. دختر خیابانی در حال سوار شدن ماشین غریبه‌ای است که «جوجه» از راه می‌رسد و با راننده مزاحم در گیر می‌شود و مشخص می‌شود که دختر، خواهر «جوجه» است. سید به طرفداری از «جوجه» با راننده درگیر و او را فراری می‌دهد و در این راه زخمی می‌شود. بین او و «جوجه» دوستی به وجود می آید و «جوجه» شرمسار تکه وسایل او را جمع می‌کند تا پس بدهد، اما سید از آنجا رفته است.

روز بعد سید با میوه و شیرینی برمی‌گردد، اما شهرداری ولگردان را جمع کرده و خیابان تمیز و خلوت است. تنها همان دختر خیابانی گوشه‌ای بین زباله‌ها و آشغال‌ها خودکشی کرده و در حال اغماء با خدایش حرف می‌زند. شکایت می‌کند که چرا دیگر صدای او را نمی‌شنود. سید، دختر را به بیمارستان می‌رساند و نجات می‌دهد و برای شفا و رستگاری او دعا می‌کند و در خلوت مدرسه به نماز می‌ایستد.

عاقبت سید حسن در جشن عمامه‌گذاری ساکش را بسته و در حال ترک آن محل است. دوستش جلال که فرد شوخ طبعی است، این بار نیز به شوخی سد راه او می‌شود و از او می‌خواهد که منطقی باشد. او قرار است یک لباس بپوشد نه اینکه دنیا را فتح کند و این لباس هم مثل لباس سایر شغل هاست: در هر شغلی آدم می تواند متعهد و مسؤولیت پذیر باشد یا بی تعهد ولاابالی و از زیر بار مسؤولیت شانه خالی کند.

سید به حرف‌های او فکر می‌کند و می‌بیند که با این لباس حتی اگر بتواند یک نفر را هم هدایت کند، آنوقت به وظیفه خود عمل کرده و کسی از او نخواسته که یکباره و کل اجتماع را با هم نجات بدهد. در همین حین، دختر ناشناسی بقچه لباس‌های او را دم در حوزه می‌دهد.

نمای پایانی، سید را در لباس روحانیت و در کانون اصلاح و تربیت نوجوانان نشان می‌دهد که دست «جوجه» را در دست دارد و این بار او کف دست «جوجه » را می‌خواند و برای او زندگی در یک روستای بهشت مانند را نوید می‌دهد. فیلم با نمای دو نفره آنها به پایان می رسد...

نویسنده و کارگردان: رضا میرکریمی

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی