حوزه شناسی | گرایش های مختلف فکری در اصفهان

 

 

فقه یکی دیگر از گرایش­‌های فعال در حوزه علمیه اصفهان از ابتدای تشکیل آن بوده است. در توصیف این جریان ابتدا به طور مختصر به مکاتب مختلف فقهی مطرح در عصر صفویه و سپس به درگیری اخباریان و اصولیان در این حوزه خواهیم پرداخت.

فقه

مکاتب فقهی عصر صفویه

فقیهان عصر صفوی به طور عمده از یکی از سه مکتب فقهی محقق کرکی (۹۴۰)، مقدس اردبیلی(993) و اخباری­‌گری پیروی می­‌کرده‌­اند. مکتب فقهی محقق کرکی معروف به محقق ثانی از یک سو با تعمیق  استدلالات فقهی و از سوی دیگر با توجه به مسائل فقهی مورد ابتلا در حکومت صفویه (مانند حدود و اختیارات فقیه و سلطان، مالیات، نماز جمعه و ...) تأثیر قابل توجهی در فقه شیعه داشت. فقیهان نام‌­آوری مانند شیخ حسین بن عبدالصمد، شیخ بهایی، میرداماد، شیخ لطف الله میسی عاملی، سلطان العلماء، آقا حسین خوانساری، آقاجمال خوانساری، فاضل اصفهانی (هندی) از پیروان این مکتب فقهی بوده‌­اند.

مکتب فقهی محقق اردبیلی نیز بدون توجه به آرای قدما کوشید تا با روشی آزاد به اجتهاد بپردازد و فقیهانی مانند ملاعبدالله شوشتری، فیض کاشانی و محقق سبزواری از این دسته‌­اند.

سومین گرایش فقهی در عصر صفوی، یعنی مکتب اخباریان در اوایل قرن یازدهم به دست ملامحمد امین استرآبادی (۱۰۳۶) با تألیف فوائد المدنیة و با هدف احیای مکتب اهل حدیث قدماء ایجاد شد. این مکتب روش اجتهاد و تفکر عقلی در فقه را محکوم و به فقه مبتنی بر ظواهر دعوت می­‌کرد. سرانجام پس از چالش‌­های بسیار بین اخباریان با فقهای امامیه مکتب فقهی - اصولی آقا باقر بن محمد اکمل اصفهانی معروف به وحید بهبهانی پدید آمد که فقیهان حوزه اصفهان از قرن سیزدهم به بعد پیروان این جریان به شمار می­‌روند.

اخباریان و اصولیان در حوزه اصفهان

قرن یازدهم هجری با ظهور و گسترش گرایش اخباری در تشیع همراه بود. هر چند این جریان در حوزه های بین النهرین شکل گرفت؛ اما در ایران نیز به این تفکر گرایش­‌هایی پیدا شد و علمای شهرستان­‌ها از این گرایش جانبداری کردند. البته حوزه اصفهان که آن ایام اصلی­‌ترین حوزه علمی ایران بود، تحت سیطره اصولیان قرار داشت.

با این حال هیمنه تفکر اخباری­‌گری چنان بود که برخی از علمای اصفهان نیز گرایش معتدلی به آن پیدا کردند. این تأثیر تا جایی ادامه پیدا کرد که بر اندیشه‌­های حکمای اصفهان نیز تاثیر گذاشت و برخی حتی ملاصدرا را به اخباری­‌گری نزدیک‌تر از اصولی‌­گری می‌دانند.

برخی نیز بر آن­اند که انکار مطلق تقلید از سوی ملاصدرا سبب تشدید دشمنی بین او و علمای اصفهان که از او متنفر بودند شد. فیض کاشانی نیز که از جمله عرفا و محدثان شیعه و داماد ملاصدرا است، در فروع مسلکی اخباری داشته است.

البته توجه به این امر مهم است که اخباری‌گری در اصفهان شکلی اعتدالی به خود گرفت و علامه مجلسی که به گفته برخی به این جریان متمایل است، خود توصیه می­‌کند از افراط و تفریط در این زمینه دوری شود.

 

منبع: جریان‌های فکری حوزه علمیه اصفهان- محمدجعفر رضایی

 

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی