برشی از کتاب|آشنایی با تشیع انگلیسی

محور شیعیان انگلیسی|بخش دوم

محور این جریان، خانواده شیرازی است که فرزندان مرحوم سیدمهدی حسینی شیرازی و از نوادگان میرزای بزرگ مرحوم محمدحسن شیرازی(اعلی‌الله‌مقامه)، صاحب فتوای مشهور تحریم تنباکو، هستند. خانواده شیرازی‌ها، متشکل از چهار برادر به نام‌های زیر است:

سیدمحمد شیرازی

مرحوم آیت‌الله سیدمحمد حسینی شیرازی، برادر بزرگ این خانواده بود. وی در سال ۱۳۴۷ ه.ق، در شهر نجف متولد شد و از سن ۹ سالگی، همراه با پدر به کربلا منتقل گردید. وی در سن ۴۴ سالگی بر اثر فشارهای رژیم بعثی عراق، ناچار به مهاجرت به کویت شد و در سال ۱۳۹۹ هـ. ق. در سن ۵۲ سالگی به شهر قم مهاجرت نمود. وی از فعالین بر ضد رژیم صهیونیستی بود و کتابی را تحت عنوان «الدنیا ملعبه الیهود» منتشر کرد که ترجمه فارسی آن نیز تحت عنوان «دنیا بازیچه یهود» یا «دنیا بازیچه دست یهود» منتشر شده است.

او فردی فوق‌العاده ساده‌زیست، بی‌آلایش، خونگرم و تشکیلاتی بود. هنگامی‌ که مرحوم امام خمینی(اعلی‌الله‌مقامه) از ترکیه به عراق تبعید شدند، در مدتی که امام در کربلا اقامت داشتند، مرحوم سیدمحمد، امامت جماعت را به حضرت امام محول کرده بود.

وی فردی بود که سعه اطلاعاتی زیادی داشته و یکی از افراد پر تألیف در قرن اخیر است. بیش از هزار عنوان کتاب از وی منتشر شده است اما این کتب، از عمق لازم برخوردار نبود. برای مثال، وی کتابی در شرح کفایه به نام «الوصول الی کفایه الاصول» نوشت. این شرح در ۵ جلد منتشر شده است که ۴ جلد آن، متن کفایه است و تنها یک جلد آن را می‌توان شرح دانست؛ زیرا متن کفایه یک بار در بالای صفحه و یک بار نیز در شرح آمده است. متن خود کفایه هم دو جلد است که با این تکرار چهار جلد می‌شود. نمونه دیگر، کتابی است به نام «ایصال الطالب فی شرح المکاسب» که در ۱۶ جلد منتشر شده است. در این کتاب نیز، متن مکاسب، دو بار تکرار شده است؛ یعنی در حقیقت ۱۲ جلد متن مکاسب و تنها ۴ جلد، شرح آن است.

همان‌طور که گفته شد ایشان ابتدا فردی انقلابی بود و با انقلاب ایران نیز رابطه‌ای حسنه داشت اما کم کم با انقلاب زاویه گرفته و در نهایت، مواضع تندی در برابر انقلاب گرفت. از جمله عواملی که وی را به این موضع‌گیری کشاند، برخی نظرات خاص ایشان بود که انتظار داشت مرحوم امام خمینی(ره) به آن‌ها عمل کنند اما آن نظرات، عملی نبودند. برای مثال، او در جلساتی که در سال‌های ۵۸ و ۵۹ در محل دفترش در قم برگزار می‌شد (که حتما نوارهایش در بیت وی موجود است) می‌گفت:

من به امام خمینی گفتم به هر یک از پنج خبرگزاری بین‌المللی، یک میلیارد تومان بدهید تا به نفع شما تبلیغ کنند اما ایشان قبول نکرد؛ چون سیاست بلد نیست.

این مسأله، تا حدود زیادی حاکی از عدم شناخت خبرگزاری‌های مذکور و سیاست‌های حاکم بر آن‌هاست.

در موردی دیگر، ایشان می‌گفت:

هر ایرانی باید یک ماشین پیکان داشته باشد اما مسئولین ایران قبول نمی‌کنند؛ چون سیاست بلد نیستند.

اما در آن شرایط که ایران حدود ۳۰ میلیون جمعیت داشت، فرض کنیم ۱۵ میلیون نفر، شرایط پشت ماشین نشستن را داشته‌اند، آیا شرایط جاده‌ها و خیابان‌های آن روز ایران و نیز شرایط و امکانات سوخت، امکان داشتن این تعداد ماشین را می‌داد؟! و آیا این‌گونه سخن گفتن بیانگر سطحی‌نگری به مسائل نیست؟

همین سطحی‌نگری، در آثار علمی ایشان نیز قابل مشاهده است. برای نمونه، وی در نوع آثار فقهی خود، از حکومت شورای فقهاء دفاع می‌کند اما نه توضیحی درباره کم و کیف این شورا می‌دهد و نه در مورد این‌که اعضاء آن چه کسانی باید باشند و مرجع تشخیص صلاحیت و تعیین اعضاء شورا چه کسی است و نه به مشکلات اجرائی آن می‌پردازد. این‌گونه ساده نگریستن نسبت به مسائل، هیچ توجیه معقولی ندارد.

مرحوم سیدمحمد در سال ۱۴۲۲ قمری، برابر با ۱۳۸۰ شمسی از دنیا رفت و در حرم مطهر حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) به خاک سپرده شد. خانواده وی، قصد بردن جنازه و دفن آن را در منزل داشتند که کاری خلاف قانون است و لذا از این کار آنان جلوگیری شد و همین کار، زمینه‌ای برای این شد که تبلیغ بر ضد نظام، در دستور کار آنان قرار گیرد. طرفداران وی، در تبلیغاتی که در فضای مجازی دارند، اولاً مدعی‌اند که وی توسط نظام جمهوری اسلامی کشته شده است، ثانیاً ادعا می‌کنند که او را در یک قبر نامشخص دفن کرده‌اند، در حالی که قبر او در حرم حضرت معصومه(سلام‌الله‌علیها) در قسمت بانوان برای همه مشخص است. ثالثاً ادعا می‌کنند: قبر وی چون در بخش زنان قرار دارد برای بقیه، غیر قابل دسترسی می‌باشد. در حالی که این مسأله مخصوص قبر وی نیست. برای مثال، قبر مرحوم آیت‌الله ستوده نیز در همان قسمت است، با این‌که شهرت وی در حوزه علمیه و در میان طلاب شهر قم، به ‌مراتب بیشتر از مرحوم سیدمحمد شیرازی است. آنان هم‌چنین مدعی‌اند که قبر وی توسط نیروهای امنیتی حکومت، به سختی کنترل می‌گردد که این نیز دروغی بیش نیست.

سیدحسن شیرازی

سیدحسن حسینی شیرازی، در سال ۱۳۵۴ قمری در نجف اشرف متولد شد. مدتی در عراق بود و سپس به سوریه مهاجرت کرد. در سال ۱۴۰۱ هجری قمری مطابق با ۱۳۵۹ شمسی، در بیروت در حالی که قصد رفتن به مجلس ختم مرحوم آیت‌الله شهید سید محمدباقر صدر را داشت، توسط مزدوران استکبار به شهادت رسید.

برخی از اسناد ساواک، حاکی از این است که وی توسط رژیم پهلوی تحریک شده بود تا فعالیت‌هایی بر ضد امام موسی صدر انجام دهد.

سیدصادق شیرازی

سیدصادق شیرازی، سومین برادر این خانواده است که در سال ۱۳۶۰ ه.ق. در شهر مقدس کربلا متولد شد. وی اکنون در شهر قم به سر می‌برد. تا به حال درس و بحثی، حداقل به صورت عمومی و در محیط حوزوی نداشته است. در سال‌های اخیر، تعدادی کتاب از وی منتشر شده است. در حال حاضر، محور اصلی شیعیان انگلیسی همین فرد است. مهم‌ترین ویژگی وی، برخورد گرم با دیگران است، بر این اساس با مراجع تقلید نیز رابطه‌ای خوب دارد.

سیدمجتبی شیرازی

سیدمجتبی حسینی شیرازی کوچک‌ترین برادر این خانواده است. وی در سال ۱۳۶۲ ه.ق. در کربلا متولد شد و اکنون در لندن به سر می‌برد. سید مجتبی فردی هتاک است که در شبکه‌های ماهواره‌ای به صورت علنی به شخصیت‌های برجسته‌ای هم‌چون حضرت امام خمینی، علامه طباطبایی،‌ آیت‌الله بهجت، شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر (رضوان‌الله‌علیهم‌اجمعین) و حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، حضرت آیت‌الله سیستانی و جناب حجه‌الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله (حفظهم الله)، توهین و آنان را تکفیر می‌کند، این رفتار او، نمونه‌ای از عامل بودن او و یا نشانه درک پایین او از مسائل و ضعف بصیرت او و این رفتارها، ناجوان‌مردی نسبت به بزرگان تشیع است.

نمونه دیگری از رفتارهای نادرست او، معرفی کردن حزب‌الله به عنوان حزبی شیطانی، گمراه و خائن به اسلام، توسط او و یاسر الحبیب است. باید گفت هر دو این افراد، سرسپرده انگلیس می‌باشند. این‌گونه رفتارها باطن این جریانات را به خوبی روشن می‌کند.

ابزار رسانه‌ای

این جریان امروزه بیشترین ابزار رسانه‌ای را در اختیار دارد. شبکه‌های ماهواره‌ای که امروزه با نام‌های مقدسی در اختیار این جریان نا مقدس قرار دارد، نقشی فوق‌العاده در گستاخ کردن اهل سنت نسبت به شیعه و تکفیر و قتل شیعیان دارند. شبکه‌هایی با نام‌های: «اهل‌البیت»، «امام حسین ۱»، «امام حسین ۲»، «امام حسین ۳»، «مرجعیت»، «الزهراء»، «الانوار ۱»، «الانوار ۲»، «ابالفضل العباس»، «المهدی»، «رقیه»، «خدیجه»، «فدک»، «سلام»، بخشی از قدرت رسانه‌ای این جریان هستند که به‌خصوص، در ایام محرم با تبلیغ شنیع‌ترین مسائل با عنوان شعائر حسینی، باعث وحشت مردم دنیا از شیعیان شده‌اند و چهره‌ای وارونه از شیعه به دنیا ارائه می‌دهند.

شبکه‌های یاد شده، به نوعی تحت حمایت استکبار و قدرت‌های ضد دین قرار دارند، در حالی‌که این قدرت‌ها به شبکه‌هایی مانند المنار حزب‌الله و برخی شبکه‌های تلوزیون ایران اجازه پخش برنامه را نمی‌دهند اما کوچک‌ترین مانعی تا به حال بر سر راه پخش برنامه‌های این شبکه‌ها ایجاد نکرده‌اند. برخی حامیان مالی این شبکه‌های نیز از مرتبطین با انگلستان هستند و تحت حمایت این روباه پیر استعمار قرار دارند.

اعلام «هفته برائت» در برابر «هفته وحدت»، «لعن عایشه»، «لعن خلفا» و ترویج قمه‌زنی به یکی از رویه‌های این شبکه‌ها در سال‌های اخیر تبدیل شده است.

جهل و کم فهمی سردمداران این جریان به قدری است که قادر به درک لوازم برخی از توهین‌های خود نسبت به شخصیت‌های مورد احترام اهل‌سنت نیست. برای نمونه، توهین به عایشه همسر پیامبر و تکرار حدیث افک نسبت به ایشان، امری است که هیچ شیعه متدینی بدان اعتقاد ندارد و هیچ عالم و محقق شیعی آن را بر نمی‌تابد؛ زیرا نتیجه آن، توهین به شخص پیامبر عظیم‌الشأن است.

از دیگر اقدامات تخریبی این شبکه‌ها این است که برخی افراد بی‌صلاحیت و کم‌سواد را به عنوان مرجعیت شیعه مطرح می‌کنند و با این اقدام خود موجب کاهش جایگاه رفیع مرجعیت شیعه در انظار عموم می‌شوند

دیگر چهره‌ها

این جریان یک سری افراد دیگری را در اختیار دارد که مشهورترین آن‌ها عبارتند از:

یاسرالحبیب

الحبیب در سال ۱۹۷۹ در کویت متولد شد. وی صاحب شبکه تلویزیونی «فدک» و نیز مؤسس «هیأت خدام المهدی» در کویت و ساکن لندن است.

به نوشته روزنامه دیلی میل وی در دهکده ثروتمند فولمر در اطراف باکینگهام شر جنوبی، یک کلیسای متروکه را به قیمت ۲ میلیون پوند خریداری کرده و آن را به مرکز فعالیت‌های خود از جمله شبکه تلویزیونی‌اش تبدیل کرده است.

وی به شدت با انقلاب اسلامی مخالف است و در شبکه تلوزیونی خود صراحتاً به افرادی هم‌چون «آیت‌الله بهجت»، «آیت‌الله شهید سید محمد باقر صدر»، «آیت‌الله مکارم شیرازی» و «رهبر معظم انقلاب» توهین و جسارت کرد. الحبیب همان کسی است که به عایشه، همسر پیامبر تهمت زنا زد.

حسن اللهیاری

حسن اللهیاری چغچرانی اهل افغانستان است. وی صاحب یک کانال تلویزیونی ماهواره‌ای به نام «تلویزیون اهل‌بیت» است که اکنون از شهر سن دیگو (در کالیفرنیای آمریکا) به پخش برنامه به زبان فارسی و عربی می‌پردازد. اللهیاری شخصی بی‌سواد است که خود را از همه علماء شیعه، از ابتدا تاریخ تا به حال، اعلم می‌داند. به شدت هتاک است و غیر از توهین به مقدسات اهل‌سنت، به سران نظام اسلامی نیز هتاکی می‌کند. وی این شبکه را ابتدا در قم راه‌اندازی نمود و در اصفهان و مشهد نیز دفتر داشت که در اسفند ۱۳۸۹ توسط دادگاه ویژه روحانیت، به اتهام رفتار مغایر با وحدت بسته شد و دو همکار وی به نام‌های سیدمجید نبوی وهاشم‌زاده که هر دو طلبه بودند، در اصفهان بازداشت شدند.

تأکید بر سوگواری ایام فاطمیه به نام «محسنیه»، برگزاری جشن «عید الزهرا» و ترویج قمه‌زنی از مهم‌ترین اقدامات این شبکه است. این شبکه هم‌چنین از بزرگان انجمن حجتیه تقدیر می‌کند.

محمد هدایتی

هدایتی یکی از اطرافیان بیت شیرازی و فردی ضدانقلاب است که در آمریکا زندگی می‌کند. او مدیر شبکه ماهواره‌ای سلام و در ایجاد تنش بین شیعه و سنی بسیار فعال است. شبکه سلام مدعی استقلال است ولی حداقل حمایت سازمان سیا از آن غیر قابل انکار است.

هدایتی دبیر کل جمعیتی ساختگی و غیر واقعی به نام «جمعیت روحانیون سنتی ایران معاصر» (رسام) که سایتی به همین نام دارد[۱] و به شدت علیه نظام فعال است.

وی معتقد است:

ولایت مطلقه فقیه یک مقوله کاملاً جعلی و بدعتی است که بر خلاف متون دینی و سیره معصومین (صلوات‌الله‌علیهم) و سیره علمای راستین شیعه در طی چهارده قرن گذشته، وارد مذهب شیعه شده است.

وی که فردی ضدانقلاب است در عین اینکه به برخی مراجع بزرگ شیعه همانند آیت‌الله بهجت توهین می‌کند، چند نفر را به عنوان مراجع شهید معرفی می‌کند، بر اساس تبلیغات وی افراد زیر توسط جمهوری اسلامی به شهادت رسیده‌اند.

آیت عظام سیدکاظم شریعتمداری،‌ سیدمحمد شیرازی، سیدمحمد روحانی،‌ سیدحسن طباطبائی قمی،‌ شیخ محمدطاهر شبیری خاقانی، سیداحمد خوانساری و شیخ حسینعلی منتظری.

حسین فالی

سیدحسین فالی، متولد ۱۳۳۰، از وابستگان بیت شیرازی است که به اتهام فعالیت بر ضدانقلاب چند بار سابقه دستگیری دارد. وی آخرین بار در ۱۸ اسفند سال ۱۳۹۲ دستگیر شد.

 

برگرفته از کتاب جریان‌شناسی احزاب و گروه‌های زاویه دار در ایران به قلم مصطفی اسکندری

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی